عوامل مخرب در بازار مسکن
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت اخبار بازار مسکن، بازار ملک در ایران به دلیل مشکلاتی هم چون کمبود ساخت و ساز، عدم تناسب عرضه با تقاضا، وجود ۲.۶ میلیون خانه خالی، ۲.۱ میلیون مسکن نیمه خالی و هم چنین نوسانات بازار های موازی، همواره در سال‌ های اخیر سایه رکود تورمی را احساس کرده است. 

با این که وزیر راه و شهر سازی مهمترین عامل افزایش قیمت مسکن را تاثیر گذاری بازار های موازی می داند، این بخش در سالهای گذشته از کمبود تقاضا نیز دچار مشکل شده است. طبق طرح جامع مسکن، ایران به سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد؛ در حالی که مطابق برآورد ها، ساخت و ساز بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد است. در این بین فشار تقاضای  مسکن با کوچکترین تلنگر بازار های موازی، رشد قیمت خانه را به همراه دارد.

یکی دیگر از معضلاتی که بازار مسکن همیشه با آن مواجه بوده، تسلط دلالها بر این حوزه نیز می باشد. به دلیل آن که هیچ نوع مالیاتی بر عایدی سرمایه در ایران وضع نمی شود حدود ۷۷ درصد خرید و فروش در بازار مسکن از نوع سفته بازانه و سرمایه ‌گذارانه است، چرا که در این شرایط خرید و فروش ملک، فعالیتی سود ده محسوب می ‌شود.

عدم وضع قوانین مالیاتی بر عایدی سرمایه از یک طرف و هم چنین نبود قانونی برای کنترل خانه های خالی باعث شده تا ۴.۷ میلیون مسکن مازاد روی دست اقتصاد ایران بماند.  طبق آمار سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی و ۲.۱ میلیون خانه نیمه خالی در ایران وجود دارد. در این شرایط کسانی که چندین واحد مسکونی دارند با توجه به روند صعودی قیمت ها روز به روز پولدار تر و متقاضیان واقعی روز به روز از مسکن مورد نیاز خود دورتر می شوند.





:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: